کتاب «مختصر في شرح الدعاء المتعلق بالأسحار» که با ترجمه آقای فهری به نام «شرح دعای سحر» معروف شد اولین تألیف امام خمینی(ره) می باشد و تألیف آن به سال 1347 هجری قمری یعنی وقتی که از عمر امام(ره) فقط بیست وهفت بهار می گذشت برمی گردد.این نکته در زندگی امام جای تأمل جدی دارد که ایشان سال ها پیش از آن که وارد مبارزه سیاسی شوند و حتی قبل از آن که به طرح مباحثی مانند ولایت فقیه بپردازند شرح دعای سحر را می نویسند. تغییر و تحولات اساسی ای که در عالم خارج به تعبیر خود ایشان با انفجار نور انقلاب اسلامی در دنیای خارج محقق شد، سال ها قبل و در شروع نهضت و در اوان جوانی ایشان در وجودشان محقق شده بود. کتاب شرح دعای سحر در همان سالی تألیف شده است که مرحوم شاه آبادی به قم آمدند و نوشتن این کتاب در اولین سال آشنایی امام با ایشان نشان می دهد که امام قبل از آیت الله شاه آبادی فلسفه و عرفان خوانده بودند و استاد دیده بودند.
![]()
انگيزه ى تأليف شرح دعای سحر
حضرت امام(ره) غرض از تدوين كتاب را چنين بيان مى دارند: «...از آنجايى كه يكى از بزرگترين نعمت ها بر بندگان و رحمت گسترده در ميان اهل شهرها، دعاهايى است كه از گنجينه هاى وحى و شريعت و حاملان دانش و حكمت نقل شده.زيرا همين دعاهاست كه رابطه ى معنوى ميان خالق و مخلوق و رشته ى پيوند ميان عاشق و معشوق است، و وسيله اى است براى درآمدن به اندرون قلعه ى محكم، و چنگ زدن به آن دستاويز استوار و ريسمان پرتوان...پس خواستم كه آن را از بعضى جهات به مقدار آمادگى خويش، با توانى اندك و آگاهى ناچيزى كه دارم شرح كنم.»
(صحیفه نور امام خمینی (ره...ما را در سایت (صحیفه نور امام خمینی (ره دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 45